पाठ ११ कर्तव्य

 

पाठ :-  ११        कर्तव्य

शब्दभण्डार

१ तल दिइएका शब्द र तिनका अर्थबिच जोडा मिलाउनुहोस् :

क)   देह वा शरीरको अवसान वा अन्त्य ------ देहावसान

ख) अड्डा वा कार्यालय रहेको भवन -------- अदालत , अड्डाखाना

ग)   आवाज ननिकाली सासले मात्र अरूका कानमा भनिने गोप्य कुरो ---- कानेखुसी

घ)   विवाहमा बेहुलाका साथ बेहुलीको घर जाने व्यक्तिको समूह ----- बरियाती, जन्ती

ङ)  गाउँको मुख्या वा जिम्मवाल ---------- तालुकदार

च)  राम्रो काम गर्नेले पाउने इज्जत वा ख्याति -------- यश , प्रसिद्धि

२ दिइएका शब्द र तिनले दिने अर्थबिच जोडा मिलाउनुहोस् :

ऋचा :- कविताका रूपमा लेखिएका वेदका मन्त्र

मङ्गलधुन :- शुभ लक्षणले युक्त लयात्मक ध्वनि

कुटुम्ब :- इष्टमित्र, नातागोता , आफन्त

कोलाहल :- अत्यासलाग्दो अवस्था , अत्तालिँदो होहल्ला

अनिष्ट :- हानिकारक , अशुभ

निरोपण :- छानबिन , अन्वेषण

पितृ :- मरेका पुर्खा

३ दिइएका कथांशबाट उखान र टुक्का पहिचान गरी लेख्नुहोस् :

उखान :-  आफू भलो त जगतै भलो , एक कान दुई कान मैदान , चोरलाई चौतारो साधुलाई शुली , जुब्रो चिप्लो मन कालो

टुक्का :- आँखामा राखे पनि नबिझाउनु

४ दिइएका उखान टुक्काको अलग अलग वाक्यमा प्रयोग गर्नुहोस् :

हुने बिरुवाको चिल्लो पात :- हुने बिरुवाको चिल्लो पात भने झैँ सानैदेखि परिश्रमी , लगनशील राम आज डाक्टर बनेर देशको सेवा गरिएको छ ।

धान खाने मुसो चोट पाउने भ्यागुतो :- कक्षा १० का विद्यार्थीले चौरमा फुटबल खेल्दा बलले लागेर बाइकको हेडलाइट फुट्यो तर मनि सरले कक्षा ९ का विद्यार्थीलाई गाली गर्दै हेडलाइट तिमीहरूले बनाउनुपर्छ भन्नुभयो यो त धान खाने मुसो चोट पाउने भ्यागुतो भने जस्तै भएन र !

खाने मुखलाई जुँगाले छेक्दैन :- खाने मुखलाई जुँगाले छेक्दैन भने झैँ कलम हराएको श्यामले साथीसँग कलम मागेर सबै गृहकार्य गरेर शिक्षकलाई देखायो ।

बोल्नेको पिठो बिक्छ नबोल्नेको चामल पनि बिक्दैन :- वक्तृत्वकला भनेको बोल्नेको पिठो बिक्ने र नबोल्नेको चामल पनि नबिक्ने कला हो जहाँ जसले बढीभन्दा बढी तर्क र तथ्य सिलसिलेबार रूपमा प्रस्तुत गर्न सक्छ उसले नै विजय हासिल गर्न सक्छ ।

माया मार्नु :- रमेश आफ्नो जन्म दिने बुबाआमालाई माया मारेर विदेशमा नै घरजाम गरेर बस्यो ।

कम्मर कस्नु :- कक्षा १० का विद्यार्थीहरू माध्यमिक शिक्षा परीक्षाका लागि कम्मर कसेर लागेका छन् ।

कानमा तेल हाल्नु :- राष्ट्रपति रनिङ सिड प्रतियोगितामा विद्यार्थी सहभागी गराउने कुरामा डाँगीहाट लिटल बुद्ध कानमा तेल हालेर बसेको छ ।

सुइँकुच्चा ठोक्नु :- गाउँलेहरूले हार गुहार गरेपछि चोरहरूले चोरीका माल बाटैमा छोडेर सुइँकुच्चा ठोकेछन् ।

आगो हुनु :- हाम्रो विद्यालयका प्रधानाध्यापक जुनसुकै विषयमा कुरै नबुझी रिसले आगो हुनुहुन्छ ।

चिसो पस्नु :- शिक्षकहरूले गरेको कुराकानी सुनेर मनि सरको मनमा चिसो पस्यो ।

बोध र अभिव्यक्ति

५ दिइएको कथांश मौन पठन गरी सोधिएका प्रश्नको उत्तर दिनुहोस् :

क ) कथांशका आधारमा वक्ताको चरित्र चित्रण गर्नुहोस् ।

उत्तर :- कथांशमा प्रमुख पात्र मुरलीधर वक्ताका रूपमा उपस्थित भएका छन् । मुरलीधर कर्तव्यनिष्ठ पात्र हुन् । कुल घरानको इज्जत तथा मान मर्यादाप्रति सचेत पात्र हुन् । भाइले छोराको विवाहमा निम्तो नगर्दासमेत आफ्नो कुलको मर्यादा जोगाउन , घरानियाँ इष्टमित्रका अगाडि पारिवारिक मर्यादा कायम राख्न क्षमाशील बनी विवाहमा सहभागी भई कर्तव्य पालन गर्ने उदार पात्र हुन् मुरलीधर । उनी जोरीपारीको अगाडि पारिवारिक मर्यादा कायम राख्न क्रियाशील उदार पात्र हुन् ।

ख ) कथांशमा ' बाबुबाजेको मानमर्यादा डुब्न लाग्यो ' भन्नुको आशय खुलाउनुहोस् ।

उत्तर :- बाबुबाजेको मानमर्यादा डुब्न लाग्यो भन्नुको आशय बाबुबाजेले समाजमा आर्जन गरेको इज्जत तथा मान सम्मानमा आँच आउन लाग्यो भन्ने हो ।

. दिइएको कथांश पढी सोधिएका प्रश्नको उत्तर दिनुहोस् :

क ) कथांशमा म पात्रले पश्चाताप गर्नुको कारण के हो ?

उत्तर :- कथांशमा म पात्रले कानुनी प्रावधान र राजनीतिक आडमा मर्ने वेलामा बाबुले दिएको वचनको पालना नगरी अन्याय र अत्याचार गरेको तथा छोराको विवाहमा समेत नडाकेकोमा पश्चाताप गरेका हुन् ।

ख ) मुरलीधरले भाइप्रति कस्तो व्यवहार देखाए ?

उत्तर :- मुरलीधरले आफ्ना भाइ श्रीधरसँग उदारता, हार्दिकता र क्षमाशील व्यवहार प्रदर्शन गरी रगतको सम्बन्ध र भ्रातृत्व सबै सम्बन्धभन्दा माथि हुने खालका सन्देश दिने व्यवहार देखाए ।

ग ) सिकिस्त भएपछि मात्र उपचार गर्न लानु ठिक हो , तर्क गर्नुहोस् ।

उत्तर :- सिकिस्त भएपछि मात्र उपचार गर्न लानुलाई कुनै अवस्थामा ठीक मान्न सकिँदैन । रोग लाग्नुभन्दा रोगको बाटो छेक्नु नै बेस हुन्छ । प्रारम्भिक अवस्थामा औषधि उपचारको प्रबन्ध गरेमा रोग निको सम्भावना हुन्छ । तर अन्धविश्वास , गरिबी र अभावका कारण नेपाली समाजमा कोही पनि बिरामी पर्दा पनि समयमै अस्पताल लाने परम्परा छैन । सिकिस्त भएपछि मात्र उपचारमा लाने गर्दा एकातिर बिरामीको जीवन सङ्कटमा पर्ने र अर्कातर्फ खर्चमा समेत वृद्धि हुन जान्छ  

घ ) ' हृदयमा दु:खको कोलाहल मच्चिनु ' को आशय खुलाउनुहोस्

उत्तर :- 'हृदयमा दु:खको कोलाहल मच्चिनु को आशय मनमा अत्यन्त दु:खको अनुभव हुनु वा मन दुख्नु , चित्त काटिनु भन्ने हो ।

. दिइएका प्रश्नको उत्तर दिनुहोस् :

 क ) कर्तव्य कथाका मुरलीधर र श्रीधरका चारित्रिक विशेषता लेख्नुहोस् ।

उत्तर :- नेपाली साहित्यका प्रथम आधुनिक कथाकार गुरुप्रसाद मैनालीद्वारा लिखित कर्तव्य पारिवारिक घटना तथा समस्यामा आधारित सामाजिक कथा हो । यस कथामा मुख्या गङ्गाधरका दुई भाइ छोरा मुरलीधर र श्रीधर पात्रका रूपमा रहेका छन् ।

मुरलीधर :- मुरलीधर 'कर्तव्य ' कथाका प्रमुख एवं लेखकका मुख पात्र हुन् । कथामा आदर्श भूमिका प्रस्तुत मुरलीधर पण्डित गङ्गाधरका जेठा छोरा तथा कथाका प्रमुख पात्र हुन् । धोती माथि लवेदा , लवेदामाथि सेतो पटुका , शिरमा मखमलको रातो टोपी , काँधमा च्यादर, ललाटमा चन्दन उनको नियमित परिधान हुन्थ्यो । जिल्लाभर मुरली पण्डितका नाममा उनी विख्यात थिए । यिनी अरूलाई सताउनु महापाप हो भनी ठान्थे । कथामा उनको भूमिका आदर्श पिताका आदर्श पुत्रका रूपमा रहेको छ । उनी पुर्खाको गौरवप्रति सदैव सचेत रहने कर्तव्यपरायण , क्षमाशील , सहयोगी , भावुक पात्र हुन् ।

श्रीधर :- पण्डित गङ्गाधरका कान्छा छोरा श्रीधर कथाका सहायक पात्र हुन् । जिल्लाभर शर्मा जी का नामले परिचित श्रीधर आफूलाई प्रगतिवादी भन्न रुचाउँथे । पूजापाठ गर्नु , तिलक लगाउनुलाई दासत्त्व ठान्थे ।लामो बुलबुल पाल्ने श्रीधर राजनीतिक पार्टीका सदस्य , ग्राम विकासका प्रधान थिए । उनले मर्नेवेलामा आदर्श पिताले दिएको वचन उल्लङ्घन गरी दाजुमाथि कानुनको आडमा अन्याय गरेका छन् । एकमात्र छोरो शशिधरको विवाहमा दाजुलाई डाक्न आवश्यक नठान्ने श्रीधर अभिमानी , अहङ्कारी , घमण्डी तथा पूर्वाग्रही पात्र हुन् । आफूले नडाके पनि  मुरलीधर विवाहमा सहभागी भई कर्तव्य पालना गरेको थाहा पाएपछि उनलाई आफ्नो कमजोरी बोध भएको र दाजुलाई बोलाएर माफी माग्नुबाट उनी हतारमा निर्णय गरेर फूर्सदमा पछुताउने पात्र हुन् । आफ्नो कमजोरी महसुस गरी दाजुसँग माफी माग्ने श्रीधर परिवर्तनशील तथा गतिशील चरित्र हुन् ।

ख ) कथामा दाजुभाइबिचको सम्बन्धलाई कुन रूपमा देखाइएको छ , लेख्नुहोस् ।

उत्तर :- आदर्शोन्मुख यथार्थवादी कथाकार मैनालीद्वारा लिखित 'कर्तव्य ' कथामा नेपाली समाजमा जिउनीको विषयलाई लिएर हुने दाजुभाइ बिचको द्वन्द्व र विवादलाई विषयवस्तुका रूपमा प्रस्तुत गरिएको छ । कथामा पात्रहरू मुरलीधर र श्रीधरले सम्पत्तिको मोहमा परेर आफ्नो रगतको सम्बन्ध बिर्सिएका छन् । उनीहरूले बाबुको निधनपछि जिउनी खेतको विषयलाई लिएर भाइ भए भरोसलाई बिर्सेका छन् । दाजुभाइबिचको झगडाले उनीहरूले बोलचाल बन्द मात्र छैनन् आवतजावत पनि बन्द गरेका छन् । दाजुभाइको सम्बन्ध पानी बाराबारको अवस्थामा पुगेको छ । शशिधरको विवाहपछि दुवै भाइको मनस्थितिमा परिवर्तन आएको छ । मुरलीधरको क्षमाशीलता र कर्तव्यपरायणताबाट श्रीधरको मन र स्वभाव बदलिएको छ । उनले आफ्नो गल्ती महसुस गरी बिरामी अवस्थामा दाजुलाई बोलाएर माफी माग्ने साहस गरी सम्बन्ध सुधारको प्रयास गरेका छन् । चारवर्षपछि दाजुभाइको पुनर्मिलन र दाजुले भाइलाई औषधोपचारका लागि लिएर हिँडे भन्ने सुनिनुले दाजुभाइ अर्थात् रगतको सम्बन्ध अन्य सम्बन्धभन्दा उच्च र माथि हुने देखाएको छ । कथाको समापनको घटनाले दाजुभाइबिचको सम्बन्ध सुमधुर र प्रगाढ , निस्वार्थ र आत्मीय हुनु पर्ने तथ्य उजागर गरेको छ ।

ग ) मुरलीधर र श्रीधरको विवाद नभएको र सम्बन्ध नबिग्रेको भए के हुन्थ्यो होला ? अनुमान गर्नुहोस्

उत्तर :- कथामा कथाकारले मुरलीधर र श्रीधरको विवाद तथा मुरलीधरको भूमिकामार्फत आदर्शको सन्देश दिएका छन् । यदि दाजुभाइको विवाद नभएको भए उनीहरू महान् पिताको विरासत जोगाउन सफल हुन्थे । श्रीधर दाजुलाई अभिभावक मानेर उनको सल्लाहअनुसार राजनीतिमार्फत समाज सुधारका कार्यमा सहयोग गर्थे । दुवै दाजुभाइ मिलेर बाबुले झैँ दु:ख सुखमा गाउँलेलाई सहयोग गर्थे ।सारा गाउँलेहरू दाजु होस् त मुरलीधर जस्तो भाइ होस् त श्रीधर जस्तो भनी चर्चा गर्थे । सारा गाउँका ।मानिसहरू उनीहरूको दया, माया, करुणा र सहयोगको जयजयकार गरिरहेको हुन्थ्यो भन्ने अनुमान गर्न सकिन्छ ।

घ ) कर्तव्य कथाको सन्देश के हो ?

उत्तर :- पारिवारिक घटना तथा सामाजिक समस्याको सजीव चित्र उतारिएको कर्तव्य कथाका माध्यमबाट कर्तव्यको पालनाले मानिसको बडप्पन सिद्ध हुन्छ , पारिवारिक प्रतिष्ठा तथा गौरवको रक्षाको विषय धनसम्पत्तिको सम्बन्धभन्दा उच्च हुन्छ भन्ने सन्देश प्रदान गरिएको छ । कथामा कथाकारले अंशबण्डा र जीउनीको विषयलाई लिएर दाजुभाइमा उत्पन्न विवाद र बोलचाल आवतजावतसमेत बन्दको अवस्था सिर्जना भएको घटना प्रस्तुत गरेका छन् । कथाकारले मुरलीधरलाई विना निम्तोको विवाहमा सहभागी गराएर मानिसलाई आआफ्नो पारिवारिक मर्यादा र कर्तव्यप्रति सचेत हुन आग्रह गरेका छन् । भाइ बिरामी भएको सुन्ने बित्तिकै भाइको घर गएर क्षमाशील चरित्र देखाउने , दाजुसँग आफ्नो गल्तीको महसुस गरी माफी माग्ने र भाइका यावत् अन्याय , अत्याचारलाई पैतालाले कुल्चिएर अन्तिम अवस्थामा मुरलीधरले उपचारका लागि लिएर हिँड्नुले भ्रातृत्वप्रेमको सन्देश दिएको छ । धनसम्पत्तिका विषयमा पारिवारिक द्वन्द्व वा विवाद उत्पन्न भयो भन्दैमा मानिसले आफ्नो कर्तव्य र जिम्मेवारीबाट विचलित हुनु नहुने सन्देश दिएको छ । कथाले दया, माया, प्रेम, सद्भाव र क्षमाशीलताले कठोर र अन्यायी व्यक्तिको मन बदल्न सकिने र धन सम्पत्तिभन्दा मानवीय सम्बन्ध महान् हुन्छ भन्ने सन्देश प्रवाह गरिएको छ ।

११ .  व्याख्या गर्नुहोस् :

क ) उनको देहावसानले न्यायको बत्ती निभ्यो , अनाथ अशक्तको आशास्तम्भ ढल्यो , गाउँका धन्वन्तरि अस्ताए ।

उत्तर :- उनको देहावसान ............................................................. अस्ताए ।

                प्रस्तुत वाक्य हाम्रो कक्षा १० को नेपाली किताबको कर्तव्य शीर्षक कथाबाट व्याख्याको लागि साभार गरिएको हो ।यस कथाका रचयिता गुरुप्रसाद मैनाली हुन् । प्रथम आधुनिक कथाकार गुरुप्रसाद मैनालीका कथामा नेपाली समाजको जीवन्त चित्रण पाइन्छ । पारिवारिक घटना तथा सामाजिक समस्यालाई विषयवस्तुका रूपमा प्रस्तुत गरिएको यस कथामा कर्तव्यको पालना र भ्रातृत्वप्रेमको उत्कृष्ट सन्देश दिइएको छ । कथाका प्रमुख पात्र मुरलीधरका पिता ग्रामपिताका रूपमा सम्मानित पण्डित गङ्गाधरको मृत्युमा सारा गाउँ शोकमग्न भएको , गाउँले सहयोगी अभिभावक गुमाएको सन्दर्भमा माथिको वाक्य आएको हो ।

                गङ्गाधर गाउँका तालुकदार भए पनि मुखिया बा का रूपमा परिचित थिए । उनमा आफ्नो सम्पन्नता , वैभव र सम्मानप्रति कुनै अभिमान थिएन । आफ्नो विपूल सम्पत्ति सारा जनताको थाती हो भन्थे । उनी बाँचुन्जेल कोही अन्यायमा परेनन् , कोही भोकै मर्नु परेन । सुत्केरी भोकै परेमा वा कसैको चुलो नबलेमा घरमै बोलाएर चाहिए जति अन्नपैसा दिएर पठाउनु उनको गुण थियोे । उनी गाउँका बालबालिका , वृद्धवृद्धा सबैका प्रिय थिए । उनको निधनमा भोकानाङ्गा र दु:खी दरिद्रहरूले बाबू मरेको महसुस गरे भने बुढाबुढी र असहायले आफ्नो टेक्ने लौरो भाँचिएको ठाने । अनाथ अशक्तको आशास्तम्भ ढलेको अनुभूति गरियो  । न्यायमूर्ति गङ्गाधरको निधनले न्यायको बत्ती निभेको महसुस भयो । गङ्गाधर सारा गाउँको समस्याको समाधान थिए । उनको निधनमा दस गाउँका मानिस दु:खी भए । गाउँदेखि खोलासम्म मलामीको लर्को लाग्यो ।

            निष्कर्षमा बाँचुञ्जेल सारा दु:खी दरिद्रहरूको सहयोग गरेका महान् आत्माको मृत्युले सबैलाई अपूरणीय क्षति पुगेको, सबैको आफ्नो भरोसा गुमाएको भाव यहाँ व्यक्त गरिएको छ । कर्मले स्थापित मानिस बाँचुञ्जेल त सबैबाट सम्मानित हुन्छन् नै मरेपछि पनि सबैले स्मरण गरिरहन्छन् त्यसैले राम्रो कर्मले मानिसलाई सबैको प्यारो आदरणीय बनाउने र सम्मान दिलाउने भाव यहाँ व्यक्त भएको छ ।

ख ) कुकुर अज्ञानी पशु हुनाले बोलाएपछि मात्र जान्छ , मानिस चाहिँ ज्ञानवान् हुनाले बखतमौका विचार गरेर आफैँ पनि जानुपर्छ ।

उत्तर :- कुकुर अज्ञानी ................................................................ आफैँ पनि जानुपर्छ ।

             प्रस्तुत वाक्य हाम्रो कक्षा १० को नेपाली किताबको कर्तव्य शीर्षक कथाबाट व्याख्याको लागि साभार गरिएको हो ।यस कथाका रचयिता गुरुप्रसाद मैनाली हुन् । प्रथम आधुनिक कथाकार गुरुप्रसाद मैनालीका कथामा नेपाली समाजको जीवन्त चित्रण पाइन्छ । पारिवारिक घटना तथा सामाजिक समस्यालाई विषयवस्तुका रूपमा प्रस्तुत गरिएको यस कथामा कर्तव्यको पालना र भ्रातृत्वप्रेमको उत्कृष्ट सन्देश दिइएको छ । कथाका प्रमुख पात्र मुरलीधरले आफ्नी श्रीमती कमलालाई कुलको मर्यादा तथा कर्तव्य पालना सम्झाउने क्रममा उक्त वाक्य आएको हो

              मानिसले पशुवत् व्यवहार गर्नु नहुने, बखतमौका विचार गरी आफ्नो भूमिका निर्वाह गर्नुपर्ने विचार व्यक्त गरिएको छ । कथाका प्रमुख पात्र मुरलीधर र उनका सहोदर भाइ श्रीधर बिच जिउनी खेतको विषयलाई लिएर बोलचाल बन्द भई पानी बाराबारको अवस्था सिर्जना भयो । अभिमान , अहङ्कार र प्रतिशोधका कारण श्रीधरले आफ्नो एकमात्र छोरो शशिधरको विवाहमा दाजु मुरलीधरलाई बोलाउन आवश्यक ठानेनन् ।सारा इष्टमित्रको उपस्थितिमा सम्पन्न हुने विवाहमा मुरलीधरलाई निम्तो दिएनन् ।  आफ्नै घरको झ्यालबाट दुलाहा अन्माएर बरियाँती जानेको अवलोकन गरिरहेका मुरलीधरले जन्तीमा अल्लारे ठिटो मात्र देखे । साथै उनले दुलाहाको बाबू फलैँचामा पल्टिरहेको दृश्य समेत देखे । मुरलीधरले दुलहीको घरमा उपस्थित भई कुल परम्पराअनुसार विवाह सम्पन्न गराउने भरपर्दो पात्र नदेखेपछि विना निम्तो नै जन्त जाने निर्णय गरे । श्रीमती कमलाको नबोलाइकन त कुकुर समेत नजाओस् भन्ने वाक्यसहितको असन्तुष्टिलाई सम्बोधन गर्दै मुरलीधरले कुकुर अज्ञानी पशु हुनाले बोलाएपछि मात्र जानु स्वभाविक हो तर मानिस ज्ञानवान् , चेतनशील र विवेकशील प्राणी भएकाले बखतमौका विचार गरेर कहाँ जाने र कहाँ नजाने भन्ने निर्णय गर्नु पर्ने विचार व्यक्त गरेका छन् । पुर्खाको गौरव इज्जत र प्रतिष्ठा जोगाउन कर्तव्य पालन गर्न मानिस चुक्न नहुने आदर्श विचार प्रस्तुत वाक्यमा व्यक्त भएको छ ।

           निष्कर्षमा मानिसले समय परिस्थितिलाई मूल्याङ्कन गरेर निर्णय लिनुपर्छ । पारिवारिक प्रतिष्ठा , कुलको मर्यादाको रक्षार्थ सबै खालका वैमनस्यता त्यागेर अगाडि बढ्न सक्नुपर्छ । कर्तव्य पालनाले मानिसको मर्यादा , गौरव र बडप्पन वृद्धि हुन्छ । नाता सम्बन्ध बलियो बनाउन सबैखाले आग्रह पूर्वाग्रह त्याग गर्न सक्नुपर्ने , सकारात्मक सोच र क्षमाशील व्यवहारले नातासम्बन्ध बलियो बनाउन सकिने भएकाले मानिसले परिस्थितिलाई मूल्याङ्कन गरी आफ्ना पाइला अगाडि बढाउनुपर्ने भाव उक्त वाक्यमा व्यक्त भएको छ ।

१२ . "कर्तव्य " कथामा श्रीधर र मुरलीधरमध्ये कसको पक्ष लिनुहुन्थ्यो , किन ?

 उत्तर :- गुरुप्रसाद मैनालीद्वारा लिखित "कर्तव्य " कथाका पात्रहरू श्रीधर र मुरलीधर सिङ्गो नेपाली समाजको प्रतिनिधि पात्र हुन् । नेपाली समाजमा दाजुभाइका बिचमा जिउनीको विषयमा हुने विवाद र मनमुटावलाई कथाको विषयवस्तुको रूपमा प्रस्तुत गरिएको छ ।

         कथामा मुरलीधर र श्रीधरको भूमिकामार्फत सत् र असतको द्वन्द्व देखाउँदै कर्तव्य पालना र भ्रातृत्वको सन्देश दिइएको छ । यदि मैले यी दुई प्रवृत्ति बिच पक्ष लिनु पर्ने अवस्था आएमा दस गाउँको सम्मान र प्रतिष्ठा कमाएका बाबुको अन्तिम आज्ञाको अवज्ञा गर्ने , धर्मकर्ममा विश्वास नराख्ने , राजनीति र कानुनी आडमा पारिवारिक प्रतिष्ठालाई धुलोमा मिलाउने नास्तिक चरित्रको श्रीधरभन्दा अरूलाई सताउनु महापाप ठान्ने , धर्म र संस्कृतिप्रति आस्थावान, कर्तव्यपालक र क्षमाशील मुरलीधरको पक्षमा उभिन्थेँ । बिरामी परेपछि आत्मसमर्पण गर्दै दाजुको शरणमा परेका श्रीधरका सारा अन्याय , तिरस्कार र अपमानलाई बिर्सेर दया, माया, क्षमा र करुणाको खानी बनेर भाइलाई औषधोपचारका लागि लिएर हिँड्ने कर्तव्यपरायण मुरलीधरको पक्षमा उभिनु नै मेरो धर्म हुने थियो ।

१३ . "कर्तव्य" कथामा नेपाली समाजको वास्तविकतालाई कसरी दर्साएको छ, विवेचना गर्नुहोस् ।

उत्तर :- गुरुप्रसाद मैनालीद्वारा लिखित कर्तव्य पारिवारिक घटना तथा समस्यामा आधारित उत्कृष्ट सामाजिक कथा हो । यस कथामा नेपाली समाजको वास्तविकतालाई जीवन्त चित्रण गरिएको छ । कथाले कर्तव्य परायण आदर्श समाज निर्माणको परिकल्पना गरेको छ । कथामा मुरलीधर र श्रीधरका बिचमा जीउनीको विषयमा उठेको विवादका माध्यमबाट नेपाली समाजमा हुने दाजुभाइको मनमुटाव , झगडा र कर्तव्यपालनाको सन्दर्भलाई विषयवस्तुका रूपमा प्रस्तुत गरिएको छ ।

           कथाको प्रारम्भमा गङ्गाधरको समाजसेवी र सहयोगी व्यक्तिको सत्कर्मको प्रसङ्गबाट नेपाली समाजमा रहेको परसेवा अर्थात् सेवा ही परमो धर्म को चर्चा गरिएको छ । नेपाली समाजमा रहेका मर्दा र पर्दा सहयोग गर्ने प्रचलन मुखिया गङ्गाधरको सहयोगी र दानी चरित्रबाट उजागर गरिएको छ । उनको मृत्युमा गाउँदेखि खोलासम्म मलामीको लर्को लागेको सन्दर्भ उल्लेख गरी जिउँदामा सबैलाई सहयोग गर्न सकेमा मरेपछिका लागि पनि मलामी कमाउन सकिने वास्तविकता झल्किएको छ । कथामा नेपाली समाजमा छोराहरू भिन्न हुँदा बुबाआमाको वृद्ध अवस्थाको संरक्षण र हेरचाहका लागि जिउनी राख्ने परम्परा तथा बाबुआमाको शेषपछि जिउनीको विषयलाई लिएर दाजुभाइका बिचमा उत्पन्न हुने मनमुटाव , वादविवादलाई मार्मिक ढङ्गले प्रस्तुत गरिएको छ । गाउँघरका सामान्य वादविवाद गाउँमै बसेर छिनोफानो गर्ने परिपाटीको चित्र पनि कथामा उतारिएको छ ।  मुखिया गङ्गाधरको आँगनमा दश गाउँका मानिस न्यायको अपील गर्न उपस्थित हुने र मुखियाको सुझबुझ पूर्ण फैसलाबाट सबैको चित्त बुझ्ने र मुखियाको निधनपछि त्यही आँगनमा छोराहरूको विवादमा मानिस जुटाइएको घटना पनि नेपाली समाजको वास्तविकता हो ।

       दाजुभाइको झगडाले बोलचाल तथा आवतजावत बन्द हुनु , दाजुभाइको झगडामा समाजको मत विभाजन हुने अवस्था नेपाली समाजका वास्तविकता हो । मागी विवाह विवाहमा इष्टमित्र नरनाता, छरछिमेकलाई आमन्त्रण गर्नु , घर आँगनमा तोरण आदि टाँगेर सजाउनु नेपाली समाजको सांस्कृतिक पक्ष हो । विवाहमा बरियाँत जाने , रात राख्ने परम्परा तत्कालीन नेपाली समाजको वास्तविकता हो । समयक्रमसँगै समयले बनाएका घाउ पुरिँदै जाने दाजुभाइको झगडा पनि सेलाउँदै जाने र कुनै घटनाले पूनर्मिलन गराउने , परेका बेला एकआपसमा सहयोगका लागि तयार हुने अवस्था कथामा चित्रित गरिएको छ । यसरी कथाले नेपाली समाजमा रहेको धन सम्पत्तिभन्दा रगतको सम्बन्ध महत्त्वपूर्ण हुने र भ्रातृत्वप्रेमको नेपाली सामाजिक व्यवहारको सजीव चित्र उतारेको पाइन्छ ।

१४ . तपाइँलाई कर्तव्य कथामा व्यक्त कुन कुन कुरा मन पर्यो ? मन पर्नुका कारणसहित आफ्नो प्रतिक्रिया दिनुहोस् ।

उत्तर :- गुरुप्रसाद मैनालीद्वारा लिखित "कर्तव्य " पारिवारिक घटना तथा समस्यामा आधारित उत्कृष्ट सामाजिक कथा हो । कथाका  पात्रहरू श्रीधर र मुरलीधर सिङ्गो नेपाली समाजको प्रतिनिधि पात्र हुन् । नेपाली समाजमा दाजुभाइका बिचमा जिउनीको विषयमा हुने विवाद र मनमुटावलाई कथाको विषयवस्तुको रूपमा प्रस्तुत गरिएको छ ।

        मलाई यस कथामा मुखिया गङ्गाधरको समाजसेवी तथा अभिभावकीय व्यवहार , मुरलीधरको क्षमाशील तथा कर्तव्यपरायण व्यवहार तथा श्रीधरको सोचमा आएको सकारात्मक परिवर्तन आदि पक्ष मन पर्यो । मुखिया गङ्गाधर गाउँका तालुकदार थिए । उनी सम्पन भएपनि कहिल्यै उनको व्यवहारमा अभिमान देखिएन । सधैँ जनताको दु:खसुखमा साथ दिए , कसै भोकै पर्न र अन्यायमा पर्न दिएनन् । उनको व्यवहार र चरित्रका कारण ग्राम पिताका रूपमा सम्मानित भए । मर्दा पनि गाउँदेखि खोलासम्म मलामीको लर्को कमाउने गङ्गाधरको आदर्श र सहयोगी चरित्र मन पर्नु स्वभाविकै हो ।

 

 

 

Post a Comment

0 Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.